Interview met Valerie Tiberius

Voor het stuk dat ik samen met Yalou maakte over geluk onder jongeren reisde ik af naar de Verenigde Staten, Minnesota om precies te zijn. Hier bevroeg ik jongeren naar hun geluk, maar ik ging ook in gesprek met professor Valerie Tiberius van de University of Minnesota in Minneapolis/St. Paul. Deze professor in de filosofie wilde mij wel te woord staan over de filosofische kant van geluk. Hieronder het het gesprek dat ik met haar had over het beleven van geluk onder (voornamelijk) jongeren.

Ik ben in Minnesota, in de Verenigde Staten, in gesprek met Professor Valerie Tiberius, professor in de Filosofie aan de University van Minnesota. We hebben het over Geluk. Het is een onderwerp wat me erg bezig houdt sinds er een speciale themamaand over awareness over depressie bij jongeren was. Bij dit onderwerp bekroop me een nieuwsgierig gevoel.. was het echt zo erg gesteld met de Nederlandse jongeren? Hoe zou het met hun geluk gesteld zijn? En hoe  zouden jongeren in de rest van de wereld het hebben? Samen met studiegenoot Yalou besloten we ons te beperken tot de Verenigde Staten en Nederland.
En nu zit ik dan tegenover professor Tiberius. We hebben het gehad over het Nationaal Bruto Product. Dit is een manier om de welvaart in een land te meten, en daarmee ook het geluk. Want wie meer bezit is gelukkiger.. De koning van Bhutan was het daar niet mee eens. Zijn land is vrij arm. Maar er zijn meer mogelijkheden om gelukkig te worden. Vandaar dat hij het BNG, het Bruto Nationaal Geluk, bedacht. Hier wordt met meer factoren rekening gehouden
Professor Tiberius heeft de vragen van de BNG lijst (in het Amerikaans GNH lijst) wel eens gezien. ‘Ze vragen mensen naar hun hun psychologische stemming en hun spirituele leven en er zijn ook gewoon allerlei vragen voor zover ik me kan herinneren. En die vragen zijn vragen die niet echt meetbaar zijn, maar er zijn ook vragen die meetbaar zijn, zodat ze hier worden gecombineerd. Dus vanuit het oogpunt van de welzijnsfilosofie denk ik dat Gross National Happiness beter helpt bij het volgen van iets dat echt iets uitmaakt, dat echt waardevol en belangrijk is dan het bruto binnenlands product’.

Gross National Happiness


En er zijn ook gewoon allerlei vragen voor zover ik me kan herinneren. En van die vragen zijn er vragen die niet echt meetbaar zijn, maar er zijn ook vragen die meetbaar zijn, zodat ze hier worden gecombineerd. . Dus vanuit het oogpunt van de welzijnsfilosofie denk ik dat Gross National Happiness beter helpt bij het volgen van iets dat echt iets uitmaakt, dat echt waardevol en belangrijk is dan het bruto binnenlands product. Niet dat ik dat niet vind. Ik denk niet echt dat het bruto binnenlands product BBP is, is zinloos. Ik denk dat het ertoe doet dat het ertoe doet, maar dat je naar andere dingen moet gaan die echt belangrijk zijn.
Goede relaties voorspellen die subjectieve gevoelens. Als u denkt dat welzijn een verzameling objectieve goederen is, zult u waarschijnlijk denken dat relaties een van die objectieve goederen zijn. Dus wat er ook groots is, ja. Maar goed, het is op die manier niet afhankelijk omdat, omdat ik denk, ongeacht wat je theorie is, relaties belangrijk zijn,
iets dat ik leuk vind aan de bruto nationale geluksindex dat ze de relatie meten met de kwaliteit van je verbondenheid met andere mensen. Ik denk dat dat een beetje cruciaal is.

 

de definitie van welzijn:


Als je alleen maar wilt zeggen wat het woord betekent
. Ik denk dat het betekent dat het goed is voor een persoon. Dus het goede voor een persoon is wat ik denk dat het woord betekent, maar als je wilt dat ik je definieer, weet je wat het is wat dat echt betekent. Mijn theorie is van de theorie van de waardevervulling. Dus ik denk dat welzijn het streven en het succes is van het succesvolle nastreven van passende waarden in de loop van de tijd. Dat is mijn enige antwoord. Het succesvol nastreven van passende waarden in de loop van de tijd, wat inhoudt dat we waarden hebben die geschikt zijn voor wie je bent en voor je omgeving en die waarden hebben die je samen na een lange periode van tijd kunt nastreven. voor de meeste mensen de soorten waarden die we hebben, dingen zijn als psychologisch geluk, een gelukkig gevoel van relaties, gezondheid, financiële zekerheid, zinvol werk. Dat zijn vijf soorten kernwaarden voor de meeste mensen. Dus een leven waarin je erin slaagt om die dingen in de loop van de tijd in een patroon te krijgen, dat is precies wat ik krijg. Als die factoren boven een minimum liggen, dan zeg je dat je gelukkig moet zijn, ja.
Je zou waarschijnlijk gelukkig moeten zijn. Blij zijn.

 

het woord ‘blij’.

Ja, tegenwoordig bedoel ik dat je een gelukkig gevoel hebt, of dat het een gelukkig leven en dan een gelukkig levensgevoel kan betekenen. Ik ben geneigd te denken dat dat is wat waardevervulling is als je die hebt, als je die waarden hebt en je succesvol bent om ze te bereiken, dat is precies wat een goed leven is. Dat is wat een gelukkig leven zijn, maar gelukkige gevoelens. Voor mij maakt deel uit van een goed leven. Het is er één die een van de factoren is die helaas geen gelukkig leven maken. Jaaa Jaaa. Dat is de reden waarom ik het woord niet te gelukkig probeer te gebruiken omdat het zeker die twee betekenissen heeft. Kijk, dat is dat een gelukkig gevoel dat we ook geluk hebben en dat betekent ook een gelukkig gevoel, maar ook een gelukkig leven. .
(gelukkig gevoel🙂 Ja, het is meer een glimlach van het geluk van Fortuna. Het is meer van dat gelukkige gevoel in het gelukkige leven. Geluk hebben is meer Killock-gewoonte. Dat is wanneer je er goed uitziet.


Mijn enige definitie van welbevinden is deze waardevervulling. Ik bedoel, er zijn andere filosofen die er anders over denken. Sommige filosofen zijn echt objectief, omdat ze denken dat het gewoon een lijst met goederen is. En dat welzijn het krijgen van de dingen op die lijst is. Het is als in een kruidenierswinkel boodschappen doen, ja zo’n boodschappenlijstje weet je wel. Meestal hebben ze dingen op de lijst zoals kennis, plezier vriendschap.
Ik ben een subjectivist omdat ik denk aan iemands eigen subjectieve waarden. Maar als ik in gesprek was met iemand die een van deze (bovenstaande) theorieën heeft, zouden we het waarschijnlijk wel eens zijn over wie een goed leven heeft. Het is gewoon dat we een andere verklaring hebben. Ik zou zeggen dat het komt omdat hun individuele waarden worden vervuld en ze zouden zeggen dat het komt omdat ze deze objectieve waarden bereiken. Dus het is logisch. Je kunt het dus anders interpreteren, maar het overlapt veel punten.
We zullen veel dezelfde beoordelingen maken, maar we hebben verschillende theoretische verklaringen waarom het voor het leven van deze persoon goed gaat. En het leven van die persoon zelf is het niet. Veel jonge Amerikaanse mensen leiden een gelukkig leven of werken ernaar toe. Ze hebben een goede kans van slagen.

Wat ik van mijn studenten hoor, is dat ze erg gestresseerd zijn . Velen van hen proberen te werken, 20 uur per week, en naar school te gaan en te studeren en hun examens af te leggen. En ze zijn daardoor gestrest. Ik heb hier geen gegevens over, maar denk dat ze vaak ziek worden. Er is het idee dat de hoogten van depressie en angst hoger zijn onder mensen in de Verenigde Staten dan vroeger. Die prijzen stijgen. De druk op studenten om na te denken over het krijgen van een goede baan en een buitengewone druk op het leven neemt toe. Het werkloosheidspercentage in de VS is op dit moment laag en in Minnesota zelfs lager dan het nationale gemiddelde.
Ja, maar ik wed dat lage werkloosheidscijfers hebben niet betekend dat er een overvloed aan goede banen is met voordelen, waar je een gezin kunt ondersteunen. Dus ik denk dat studenten erg bang zijn om in een carrière terecht te komen waar ze geen ziekteverzekering kunnen hebben. Ze willen graag een goede baan met een ziekteverzekering en financiële zekerheid, zodat ze kinderen kunnen krijgen. Niet banen zoals een McDonald’s baan en Burger King gecombineerd.  En je hoort over mensen die voor een minimumloon klussen, dat ze twee, drie of vier banen moeten hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Stress is vreselijk voor de gezondheid. Ja. Dus ik maak me zorgen over studenten dat ze werken. Ze werken te hard.


Het collegegeld:


Hoeveel het hier is? Dat is een heel goede vraag. Ik weet het niet. Ik wil je niet het verkeerde getal geven. Je zou dat makkelijk kunnen vinden op de website van de universiteit. Ik zou je geen onnauwkeurig getal willen geven, maar weet dat dit particuliere universiteiten zijn. Het zijn meestal rijke kinderen uit rijke gezinnen zijn die hun kinderen naar privé-universiteiten sturen. Maar bij sommige van de beste privéscholen in de Verenigde Staten hangt het af van waar je bent. Het kost zestigduizend dollar per jaar om daarheen te gaan. Dat omvat kost en inwoning.

-Maar in Nederland is het een normaal om tweeduizend euro per jaar te betalen. En de duurste scholen zijn 10000.

-Jaaa Jaaa. Er is een particulier-openbaar onderscheid op universiteiten. Er zijn een paar particuliere universiteiten, maar 5 of 6 . Er zijn er niet zo veel. Het zijn meestal openbare universiteiten.

-Zijn de particuliere universiteiten degenen die het duurst zijn of de openbare?
Er zijn een aantal publieke universiteiten met een laag collegegeld. Maar er zijn ook openbare scholen met zeer hoge collegegelden.

-Als je journalistiek wilt studeren is er een opleiding die 10.000 euro per jaar kost. Deze is populair vanwege de opleiding daar. Het  bestaat daarom al 200 jaar.

-Ik snap het. Dus dat is hun reputatie Ja. Maar voor ons is het anders, waar ik me zorgen over maak. Dus voor jonge mensen in de VS maak ik me zorgen om stress. Maar het andere is, en ik ben er zeker van dat dit hetzelfde moet zijn in Europa, dat is sociale media. Er is al onderzoek gedaan over de manieren waarop sociale media de empathie verminderen. Dit beïnvloedt de sociale vaardigheden van jongeren. Het betekent dat je niet zo veel persoonlijk met elkaar praat. Ze doen al deze dingen online. Sommige van de online-omgevingen zijn zeer concurrerend. En vooral bij meisjes is er veel concurrentie over hoe je eruit ziet en hoe je eruit ziet op de foto’s die je aanbrengt. En dit lijkt mij niet erg gezond.

-In een Nederlandse krant, vorige week, was er een artikel met deze statistiek over hoe je geluk en empathie toeneemt als je sociale media verlaat.

-Ja en je zag een hele grote toename. 10 tot 15 procent per categorie.  Daar kunnen mensen niet zomaar mee omgaan. Dus uit vrije wil. Ja, ik heb mijn ethiekklas, ik laat mijn studenten een praktisch project doen aan het einde van het semester. Ze komen in kleine groepjes en ze hebben een aantal keuzes. Ze kunnen een week vegetariër worden.  Ze kunnen dankbaarheid tijdschriften voor een week maken. Ze kunnen van alles. Er is deze techniek die actief constructief reageren wordt genoemd en die je kunt googlen: Martin Seligman, de actieve constructieve constructieve reactie. Het is een kleine oefening over wat voor soort interacties met je dierbaren zullen zorgen voor de gelukkigste relaties. Ze moeten dus uitvinden welke richtingen werken. Dit zijn alleen deze projecten, het zijn geen onderzoeksprojecten. Dit is gewoon een ding om te doen. Probeer dit een week lang en weet wat het doet met je eigen geluk. Degene die het actieve constructieve antwoord kiezen, denken meestal dat ze er iets van kunnen maken. Ze hebben enige autonomie in deze projecten, maar meestal is er één persoon in hun leven en proberen ze hun manier van omgaan met die persoon te veranderen om actiever en constructiever te zijn. Het is alsof je zou zeggen: “Je bent mijn vriend “. En je zegt: ”Hey ik kreeg een promotie”.  En actief constructief reageren is geweldig. Je kan vragen : “Hoe heb je me daarover verteld? Heb je het aangevraagd en wanneer ben je erachter gekomen?”  Hoe kan je enthousiast zijn in plaats van negatief te zijn of destructief te zijn?  Dat zou een veel grotere verantwoordelijkheid zijn. Nou, je weet als je niet  genoeg slaap krijgt dat je je concentreert op het negatieve. Dus hoe dan ook, het zijn mijn studenten. Ik vind die echt leuk. Sommigen van hen hebben gezegd dat zelfs nu het maar een week duurde,, ze hun relatie met een ouder hebben veranderd. Je ziet veel resultaten bij studenten.  Ze hoeven dit maar een week te doen, maar na de week melden ze vaak dat ze echt impact hebben gehad. Dus het is best cool. De dankbrieven, dat ze dit echt leuk vinden. Één van de dingen die ze kunnen doen, is een week zonder sociale media. Bijna niemand kiest ervoor om dat te doen. Maar degenen die dat hebben geprobeerd, hebben gemeld dat ze zich gelukkiger voelen als ze zich een week van hun telefoon afkeren. Omdat je dan de hele tijd geen meldingen hebt. Ja, wat gelukkig zijn alle mensen en wat voor geweldige dingen doen ze. Ja, ikzelf zit ook teveel op Facebook. Onlangs heb ik opgemerkt dat ik een vriendin heb, die al de prachtige reizen die ze hier en daar maakt, en alle geweldige dingen die haar man voor haar doet, publiceert. En als ik haar zie, weet ik dat haar huwelijk uit elkaar valt en ze is echt depressief.
Dus het verschil tussen haar online aanwezigheid en haar echte leven is dat ze gewoon een heel ander persoon kan zijn.
En je weet dat je mensen niet alle verschrikkelijke dingen wilt laten zien die met je gebeuren. Maar het is heel misleidend om te denken dat het leven van mensen overeenkomt met wat je ziet. Het is een misleidende factor die er voor zorgt dat Poetin ongeluk kan brengen. Ja, het zorgt ervoor dat je een consument bent van het feit dat je denkt dat ieders leven blij is, de hele tijd. En dus is het de vraag of je kunt concurreren met die norm.

Ik weet niet wat er zal gebeuren of mensen gewoon meer en meer op hun telefoons zullen vertrouwen. En meer en meer totdat we vergeten hoe we gesprekken met andere mensen kunnen voeren of dat de volgorde in de rij is geklikt. Ja. Ik weet niet of er nu schandalen zijn met Facebook die dit soort privacyschandalen zouden kunnen helpen, maar ik vind niet dat studenten net zo bezorgd zijn over privacy als ze zouden moeten zijn. Je weet dat we zijn opgegroeid in een tijd waarin privacy niet zo belangrijk is dat ze geen wapenen kan verdragen. Ja, ja. Ik hoop eigenlijk dat mensen beseffen dat er nu iets ontbreekt in het weerstaan ​​van volledige afhankelijkheid van hun apparaten. En naast sociale media zijn er ook andere rapporten in de Verenigde Staten die zich zorgen maken over jongeren, zoals bijvoorbeeld de opioïde epidemie daar. Ja er zijn veel rapporten, maar er zijn echt verontrustende berichten. Ja, dat is geen probleem bij universiteitsstudenten. Bij de jonge mensen met wie ik in contact sta, is dat niet een groot probleem.
Maar het is nationaal een groot probleem. En ik denk dat het verbonden is met de economie en de vooruitzichten op fatsoenlijke banen. Ik denk niet dat we een epidemie van deze omvang zouden hebben gehad als het alleen maar ging om artsen was die te veel voorschreven. Ik denk dat er veel factoren zijn. Ja, dat probleem heb je niet in Europa. Je weet dat we het heroïneprobleem hadden in de jaren tachtig. Maar toen hebben we het opgelost. En nu hebben we bijna geen problemen meer met de regie en nog veel meer. En veel landen legaliseren het gebruik van elk medicijnbezit maar beter gebruik. Dus we zullen het gebruiken als je het niet bezit. Maar ze hebben  regels gemaakt, dus als je bijvoorbeeld een overdosis gebruikt kan je de politie bellen en zullen ze je helpen. En je hoeft niet bang te zijn om opgesloten te worden in de gevangenis. Dus iedereen zal altijd de politie en de ambulance bellen. Ik weet dat niemand zal weigeren. De verhalen over de delen van het land waar de opium-opioïde-epidemie waren, zijn zo triest. Ik heb een vriend die een maatschappelijk werker is. In feite zijn de meeste mensen in de kliniek waar hij werkt verslaafden aan heroïne of opioïden en nieuwe werken. In de staat New York, in de buurt van Albany,  zegt hij, daar voelt het echt heel hopeloos aan. Mensen slagen er niet in om ermee te stoppen. En dat overkomt ook veel jonge mensen. Of ik weet het niet. Ik denk het wel. Ik weet niet hoe oud zijn klanten zijn. Ja. We hebben de grenzen van mijn kennis hier bereikt. En ik denk dat ik daar enige expertise over heb.

-Oh ja dat was het. Ik wil vragen of je een verschil ziet in de sociale demografie en het inkomen en geluk van jongeren van een gelukkig leven.

-Ik weet het niet. Ik weet zeker dat iemand dat in de VS dat heeft onderzocht en ik niet. Maar ik heb geen onderzoek gezien dat verschillende rassen in de VS vergelijkt met geluk. Alleen door persoonlijke ervaring. Dat is een interessante vraag… Ik weet niet waarom. Ik weet dat ik probeer het psychologisch onderzoek bij te houden waar ze veel van deze vergelijkingen tussen groepen doen. Maar ik kan geen studie bedenken die ik in dat rapport heb gezien. Heb je daar iets over gezien in de VS.?  Ik zag een paar rapporten maar het was moeilijk om eraan te komen. Het is wetenschappelijk niveau Engels lezen. Ik kan het Engels niet zo goed lezen. Maar wetenschappelijk is het niveau niet. Ja. Het is moeilijk, zelfs voor Engelstaligen, om tijdschriftartikelen te maken. Ja.

Nou, de Rachelle’s werkten met succes, maar het was zo dat blanke mensen zich daar beter en gelukkiger voelden omdat ze blank waren. Dat is gemakkelijk voor kinderen omdat ze nooit als blanke mensen worden. Het is een beetje raar, maar hey, misschien heb ik nog steeds een drempel ergens. Dus er is een soort geïnternaliseerd gevoel van je eigen inferioriteit als je getrouwd bent met een groep die onderdrukt is in een samenleving. Ja, ik kan zien hoe dat kan gebeuren. Een van de dingen die ik me herinner was dat ik onlangs een artikel in de New York Times zag over het sterftecijfer onder zwarte vrouwen die zwanger waren, dus het ging erom hoeveel ras van belang is voor je vooruitzichten op een baby gezond af te leveren. En een gezonde baby afleveren en daarna gezond blijven. Dat waren dramatische cijfers die je laten denken dat er een soort van ras straf in gezondheid is in de VS. Je ziet veel tienerzwangerschappen en veel jonge zwarte mensen sterven in de Verenigde Staten. Als je naar de cijfers kijkt in vergelijking met andere raciale groepen. OK. Dus je hoeft niets te doen met hun gelukkige leven, op hun welzijnsniveau, van die groepen. Ik denk absoluut omdat ik aan gezondheid denk. Als je, als je alleen denkt aan fysieke gezondheid, opnieuw weet dat verschillende mensen verschillende verklaringen zullen hebben. Dus voor mij, denkend aan het welzijn in termen van het vervullen van je waarden, zelfs als je je gezondheid niet waardeert, waarvan ik denk dat de meeste mensen hun gezondheid wel  waarderen, maar zelfs als je dat niet doet, moet je gezondheid hebben om al je andere waarden na te streven.

Dus als u weet of u uw carrière op prijs stelt en als u het belangrijk vindt om een ​​moeder te zijn of vader te zijn of iemand’s zoon of dochter te zijn, kunt u geen goede ouder zijn als u aan drugsverslaving of aan een ziekte lijdt. Je kunt niet eerst een volledige carrière hebben als je weet dat je onbehandelde astma hebt of je je insuline niet kunt veroorloven voor je diabetes. Dus ik denk dat gezondheid een van die dingen is die op praktisch niveau iedereen zal herkennen hoe belangrijk het is. En theoretisch zullen mensen andere verklaringen hebben voor waarom dat waar is. Maar er zijn zeker raciale verschillen over wat dat te maken heeft met gezondheid en sommigen hebben dus te maken met armoede. Maar een deel ervan heeft te maken met racisme. Dat hebben we veel in de VS. Het is een groot probleem. Racisme.  Het is verkeerd. Je kunt wapens dragen. Ja. Dit is de vraag  voor dit artikel. Het is voor mij persoonlijk. Ik denk altijd dat vanwege de rechten op het bezit van een pistool de politie veel meer gestrest is dan in Europa.  Omdat iedereen een pistool moet hebben. Dus ze maken meer kans om te schieten of iemand te schaden. Het lijkt zeker waar te zijn. Ja. Amerikanen neigen er niet naar om iets te geloven dat ze lezen, over hoe geweerwapenpraktijken eruitzien in andere landen. Zij zijn…. Ik weet niet wat ze denken over waarom vuurwapengeweld zo vaak voorkomt in de Verenigde Staten. En het komt niet zo vaak voor op plaatsen waar wapens niet legaal zijn. Maar goed, ik begrijp dat ik niet begrijp dat Amerikanen niet zelf een afkeer hebben van geweren. ..En het is echt een geweldig gevoel, maar het is een AK 47. Echt waar… Maar als ik een AK 47 in mijn huis heb en mijn buurman heeft een AK 47 in dit huis dan zal het heel eng worden. Ja ja, ik bedoel het vuurwapen geweld.. Ik denk dat de zwarte gemeenschap bang moet zijn. Ik bedoel, stel je nu voor als een jonge zwarte man, en denk er aan dat als je wordt tegengehouden door een politieagent dat je dood kunt gaan. Ja, en dan zullen ze worden vervolgd omdat ze je hebben vermoord. Zelfs al hebben we de waarschuwing van onze ouders gekregen als een politieagent in de Verenigde Staten je stopt, dan moet je langzaam je handen op het dashboard leggen. Gewoon voldoen aan de officier. Wees altijd kalm en maak geen plotselinge bewegingen. Het is goed advies, maar het is zo erg dat je op die manier geadviseerd moet worden.

-Als je in Nederland wordt gestopt door een politieagent, praten we wat. Ja, het is heel anders. Het is geen stressvolle situatie. Geen probleem.

-Ja, ik bedoel, dat is anders. Dus je vroeg of de zwarte bevolking verschillende effecten ondergaat op hun geluk. En ik denk dat dat soort chronische stress allerlei problemen veroorzaakt, omdat chronische stress lichamelijke gezondheidsproblemen veroorzaakt. Het zorgt ervoor dat je geestelijke gezondheidsproblemen kent. Het maakt je minder in staat om de dingen na te streven die je wilt nastreven. Dus leven op zo’n  niveau zal op magische wijze de geluksniveaus doen dalen.   Het filosofische en het psychologische samen: Omdat ik een subjectivist ben, en dat er verschillende filosofische theorieën zijn, zoals mijn theorie, die een subjectieve vorm van theorie-waardevervulling is, en dan zijn er mensen met die boodschappenlijsttheorieën die het intellect schokt met projectieve theorieën.

Mijn gevoel is, dat mijn begrip van het psychologisch onderzoek is, dat wat ze kunnen meten. Ze  praten altijd over geluk of welzijn als iets dat in het algemeen in Jackson niet zo subjectief is, omdat ze het op die objectieve manier meten, maar het is subjectief in die zin dat het datgene is waarin ze geïnteresseerd zijn. Hoe iemand ervaart hoe iemand de dingen ziet, wat zijn emoties zijn, of ze het leuk vinden hoe hun leven verloopt, of ze zich tevreden voelen met hoe iemand zich tevreden voelt met hoe zijn leven gaat.  Ze denken niet dat deze objectieve goederen daarbuiten zijn. Ze moeten goed meten hoeveel de persoon daadwerkelijk heeft bereikt. Nee, ze weten gewoon dat ze gewoon geïnteresseerd zijn in hoe mensen zich voelen, zodat hun theorieën beter aansluiten bij filosofie filosofische theorieën die het subjectieve benadrukken in het combineren van de informatie die je ons gaf met informatie van de professor van de universiteit van Amsterdam.

-We maken een kaart met gegevens van over de hele wereld die we verzamelen, zodat we visuals en gegevens kunnen laten zien. Het is voornamelijk objectiviteit. Dus wat voor soort gegevens het zijn? Het zijn gegevens zoals hoe goed de gezondheidszorg in het land is, in cijfers.

-Juist ja. En toch is het grootste nationale product een van die factoren. Maar we zullen het object van data en interviews nemen. Zeker goed in vergelijking met dit artikel. Ik denk dat het wordt gelezen door een decaan. Martin Seligman gaat verder dan geld. Heb je dat gehoord? Ik heb er nog te veel van gehoord. Het is een artikel dat zou kunnen zeggen dat het dat soort wetenschappelijke geschriften is zoals je zegt, het  is moeilijk, maar ze geven je wel een lijst met enkele van de dingen waarvan zij denken dat ze belangrijk zijn voor het subjectieve welzijn, dat verder gaat dan het inkomen. OK. Het is een mooi document. Je weet waar hij het publiceert, ik kan het naar je sturen. OK. Het zou beter zijn dan geld.

Er staat één samenvatting in het blad, zeggen ze. Dus: je zult gelukkiger zijn als je in een samenleving leeft waarin je weet dat het democratisch geregeerd wordt, als je gelooft dat vrijheid jouw gemiddelde inkomen is en dat er een goed sociaal welzijn is bij alles wat je zou verwachten. Ze hebben het mooi samengevat..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *