De SEAL-pitch

Toen wij als groep met onze pitch de ‘SEAL’-opdracht binnen hadden gehaald, waren wij uitzinnig. Het komt per slot van rekening niet vaak voor dat je in je eerste jaar van je studie de kans krijgt om aan een betaald project mee te kunnen doen. Wat ging hieraan vooraf? Onze voorbereiding op de pitch was als volgt.

DE AANKONDIGING

Allereerst kregen alle drie de Condor-groepen te horen dat zij een pitch moesten gaan houden voor SEAL. De bedenkers van SEAL zouden tijdens de pitch in Eindhoven de jury zijn. De jury bestond uit: Annemarie van den Broek, Adri Cornelissen, Orfee Melsen en Jos Speetjens. Deze mensen werken voor iFontys en zijn de drijvende krachten achter het SEAL-project. SEAL betekent: Social Engaged Action Learning. De bedenkers zien het als een methode of filosofie. Een filosofie die altijd kan worden veranderd of aangepast. Er wordt geluisterd naar de vraag uit de maatschappij. Hetgeen wat ontbreekt of waar behoefte aan is, probeert ‘SEAL’ te realiseren.
In de praktijk betekent SEAL dat vooral van de eigen interesses en invalshoeken van studenten uitgegaan wordt.
Elke groep stuurden twee mensen naar Eindhoven om over de ideeën van hun groep te praten. Om te zien wat er voor (on)mogelijkheden waren. Wij stuurden Mirte en Yari.
Toen ze terugkwamen wisten we meer over de opdracht: we zouden de gedachtegang en filosofie van SEAL onder de aandacht moeten gaan brengen d.m.v. ‘gemixte media’. Het was niet de bedoeling dat het een soort van propaganda zou worden. In plaats daarvan moesten we zo objectief mogelijk de gedachtegang en filosofie van SEAL overbrengen. Verder waren we vrij in hoe we het wilden invullen. We hadden veel ideeën en waren erg geïnspireerd.

Het bedenken van de pitch

De kern van een pitch is dat de boodschap die je over wilt brengen goed binnen komt bij de ontvanger(s). Onze groep wilde het bij de pitch niet alleen bij een standaard PowerPoint presentatie houden, maar wij wilden ook voor het visuele effect een video opnemen. Wij redeneerden dat een video veel meer zou blijven hangen, onze boodschap beter zou over brengen en zou laten zien dat wij rekening hielden met het multimediale aspect van de SEAL-opdracht.
Toen zijn we ons gaan verdiepen in filmpjes die we erg sterk vonden in het overbrengen van een boodschap. Hieronder een paar voorbeelden van filmpjes waar wij inspiratie uit haalden:

We vonden dat de kracht van de video’s vooral lag in het feit dat de muziek, het verhaal en de omgeving elkaar perfect aanvulde. Van de drie video’s vonden wij de laatste het sterkste en daarom gingen wij vooral van deze video uit bij het maken van ons eigen filmpje. Wij wilden een vergelijkbaar filmpje maken, daarom gingen wij naar de Loonse en Drunense duinen. Dit natuurgebied met zijn uitgestrekte zandvlaktes die omringd werden door bos leek ons perfect om beelden te schieten, vanwege de sfeer die het zou oproepen. Nadat we de locatie hadden gekozen begonnen wij met het opstellen van een script voor de video, dit script zou de SEAL-gedachte zo goed mogelijk moeten uitdragen. De video was vooral bedoeld om te laten zien aan ‘jury’ van de pitch, dit was dus vooral een voorbeeld tot wat wij als groep in staat waren. Omdat het niet de bedoeling was om de video buiten de pitch nog te late zien, gebruikten we hiervoor muziek waar rechten op zaten (ondanks dit nadeel vonden wij de muziek te perfect voor de video om niet te gebruiken). Nadat wij de doelgroep hadden bepaald (de aankomende student) en alle apparatuur hadden geregeld vertrokken wij naar de Loonse en Drunense duinen.

foto: Mirthe van Wijngaarden

Op de opnamedag straalde de zon flink, de lucht was strakblauw en er woei een lichte bries over de uitgestrekte zandvlakte. Tijdens de opnamedag ging alles vlekkeloos en waren we binnen een paar uur klaar. Het enige wat minder ging die dag, was dat de wind die er die dag stond harder begon te waaien en wij hierdoor wat last met de audio-opnamen kregen. Ondanks de tegenwerkende wind, waren we binnen een uur klaar. Nadat wij alles opgenomen hadden gingen Yari en Tom met de montage aan de slag, gelukkig hielp hierbij dat zij samen al een montage hadden gemaakt na Prinsjesdag. Hierdoor ging de montage veel soepeler.
De ruwe versie was snel klaar. Voor de dynamiek hadden we gekozen om drie sprekers elkaar af te laten wisselen. Dat zou het voor de kijker boeiender maken om te blijven kijken en luisteren. Ook in de montage hadden we dat als aandachtspunt.  Toen we onze video nog eens bekeken merkten we dat we dat we helemaal geen ‘andere kant’ lieten zien. En dat was juist waar SEAL op aandrong. Dat we meerdere kanten lieten zien en alles zo objectief mogelijk presenteerden.
Om die kant toch nog te laten zien besloten we te beginnen met een zwart-wit beeld van het reguliere onderwijs, ondersteund met melancholische muziek. Daarna schakelden we over naar de Loonse en Drunense Duinen, in kleur, met een rustige maar stimulerende muziek. Nu hadden we toch beide kanten in onze video en werd de boodschap veel sterker.

Het uiteindelijke plan voor de pitch

De video zou samen met de presentatie de pitch vormen, daarom moest in de presentatie duidelijk onze boodschap over komen. Van tevoren hadden we een soort ‘mini-auditie’ gedaan wie de pitch zouden gaan doen en Yari en Tom zouden het gaan doen.

Vanuit de opdrachtgevers was al duidelijk geworden dat zij een multimediale productie wilden. Naast multimediaal wilden de SEAL-bedenkers graag dat wij de producties geen reclames lieten worden, dus nog wel redelijk objectief. In de pitch zouden wij het breed houden, zodat we nog genoeg speling zouden hebben als de SEAL-mensen een andere weg in wilden slaan. Wat wel zo was, was dat wij het plan nog compact genoeg moesten houden zodat het niet onoverzichtelijk werd. Dit is de basis van het plan waar we mee kwamen:

  • De basis werd een YouTube kanaal waar wij drie categorieën video’s op zouden plaatsen.
  1. Een kijkje in, In deze categorie zouden wij op bezoek gaan bij scholen/onderwijsinstellingen waar SEAL of vergelijkbare onderwijsmethodes worden uitgevoerd. Op deze manier konden we laten zien hoe de SEAL-filosofie in de praktijk werkt.
  2. Versus, In deze categorie zou een soort debat gehouden worden tussen voor- en tegenstanders van de SEAL-methodiek. Doormiddel van dit debat konden zij de kijker thuis overtuigen van hun gelijk en hun favoriete studiewijze.
  3. Feiten & fabels, In deze categorie gingen wij feitelijk dieper in op de materie. In deze categorie was vooral de harde statistieken en factchecken het belangrijkst.

 

  • Verder zouden wij promotie en ‘behind the scenes’ via social media (zoals Facebook en Instagram) delen.

 

De uiteindelijke pitch

Op de dag van de pitch gingen wij met z’n allen naar Eindhoven, naar het Isaac-gebouw. Hier aangekomen werd de spanning op subtiele wijze groter, want wij wisten natuurlijk niet waar de andere twee groepen mee zouden komen. Toen Yari en Tom begonnen met de pitch ging het juist heel goed en de jury hoefde niet lang na te denken voordat ze ons vertelden dat wij hadden gewonnen. De pitch was erg sterk geweest en de video had de presentatie prachtig ondersteund. Als feedback kregen wij dat het hele filmpje er erg goed uit zag, maar dat het wel heel erg ‘gladjes’ aanvoelde. Vooral over het allerlaatste stukje in het filmpje (waar de camera een soort ‘behind the scenes’ geeft) was de jury lovend.

foto: Djaydee Kraus

De pitch ging een beetje als volgt:

Tom en Yari begonnen de pitch met een intro, hierin vertelden ze dat ons groepje Masal heet (betekent verhaal in het Turks). Na deze uitleg van de naam van ons groepje kondigden ze het filmpje aan.

Nadat het filmpje was afgespeeld begonnen onze Tom en Yari te vertellen over die aanpak en de insteek die wij wilden hanteren. Er werd verteld dat wij video’s wilden gaan maken en die vooral op Youtube wilden gaan plaatsen. Op Youtube had iFontys al een kanaal, dit zouden we nieuw leven in kunnen blazen. Ook vertelden wij dat ter ondersteuning van het Youtube kanaal wij social media wilden inzetten (om bijvoorbeeld trailers, ‘behind the scenes en foto’s te plaatsen. Nadat ‘onze helden’ deze statements hadden gemaakt volgde de uitleg aan de hand van twee grafieken, waarvoor wij al research al hadden gedaan. In de grafieken was te zien dat het gebruik van Facebook, Youtube en Instagram de laatste jaren flink was gestegen en dat deze drie platforms (op Whatsapp na) het populairst waren onder de Nederlandse gebruikers. Om deze reden kozen wij voor deze platforms, zodat het bereik van de video’s, foto’s e.d. veel groter zou zijn als wanneer we deze keuze niet hadden gemaakt. Na deze grafieken legden Tom en Yari uit hoe de verdeling van onze video’s in drie rubrieken zou gaan werken. Zoals hierboven al uitgelegd bestond de verdeling uit drie categorieën:

Versus, Feiten en fabels en Een kijkje in.

In deze volgorde (en met een paar leuke anekdotes) legden Tom en Yari uit wat elke categorie inhield.

Na de uitleg over de categorieën vertelden onze pitch-presentatoren over het tijdsschema en de regelmatigheid waarmee de video’s zouden verschijnen. Van tevoren hadden wij als groep al een plan opgesteld met hoeveel video’s er wanneer moesten verschijnen, maar later in de onderhandelingen met iFontys werd deze planning helemaal aangepast naar de wensen van de ‘klant’. Deze wens was rond de twee video’s per categorie, later hebben wij nog een uitlegvideo en een teaser zelf toegevoegd. Het aantal video’s maakten nog niet eens het meeste uit, we wisten dat het vooral belangrijk was de video’s die uitkwamen niet al te ver van elkaar af openbaar te maken, zodat mensen hun aandacht zou kunnen worden gehouden.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *