Pitchtips van Nigel
Mijn medestudent Nigel kwam een tijdje geleden met een aantal handige tips voor het pitchen van je ideeën bij opdrachtgevers. Zelf heb ik mij hier niet veel in verdiept en daarom was ik zeer geïnteresseerd in wat hij te zeggen had. Hieronder staan zijn tips genoteerd.
Weet wat je wilt maken en verkoop een verhaal, geen onderwerp. Hierbij is vooral de invalshoek belangrijk.
Bij een aanvraag voor een pitch is mailen de
geprefereerde vorm van communicatie. Er wordt altijd gezegd ‘De beller is
sneller’. Maar vaak is de beller ook irritanter. En bij bellen is het vaak zo dat mensen net op dat moment geen
tijd voor je hebben en ze kunnen je boodschap ook niet even rustig nalezen.
Het is belangrijk dat je geduld hebt met zo’n aanvraag. Dus ga niet, als je een
week niets hoort, direct nog een mailtje sturen.
Bij het kiezen van een onderwerp is het belangrijk dat je zo origineel mogelijk bent, en kijkt of er al eerder wat mee gedaan is. Weet voor wie je pitcht, en pas je daarop aan. Dit houdt in dat je je net zoals bij interviews in moet lezen in de persoon die tegenover je zit. Het bedrijf Motivaction specialiseert zich in marktonderzoek. Om je beter te kunnen verdiepen in de persoon tegenover je, is het handig om hun ‘mensgroepen-model’ te bestuderen. Bij het opstellen van je mailtje is het belangrijk dat je het kort en bondig houd. Vertel wie je bent en waarom jij het verhaal moet vertellen.
Als student is het handig om je mail te beginnen met je ervaring, in plaats van het feit dat je student bent. Begin niet direct over geld en over hoeveel de klus verdient. Dit laatste stuk spreek voor zich, maar is goed om nog een keer te herhalen. Let vooral op spelfouten in de mail, omdat dit zeer onprofessioneel overkomt. Je moet rekening houden met een teleurstelling. Maar als het niet lukt, kan je altijd je verhaal ombuigen voor een ander medium.