Elektrische subsidiepot voor auto’s heeft opnieuw te weinig bereik

De subsidiepot voor elektrische auto’s is voor dit jaar al op, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Maandagochtend 4 januari konden mensen zich inschrijven en dat gebeurde massaal. De beschikbare 1,1 miljoen euro is nu helemaal op en alle nieuwe aanvragen worden doorgeschoven naar 2022. De populariteit van elektrische auto’s (EV’s) neemt al jaren toe, maar wat zijn nu de kosten van deze stekkerwagens?  

Leestijd 2 minuten.

Allereerst de subsidie die vanuit de overheid aan particulieren wordt verstrekt. Als je een nieuwe EV koopt, is dit bedrag 4000 euro. Dit jaar konden er maar 277 auto’s aanspraak maken op de regeling, terwijl er 318 aanvragen binnen kwamen. Met een loting wordt bepaald wie deze financiële steun krijgt. Voor tweedehands EV’s is ook subsidie mogelijk, maar dit is niet meer dan 2.000 euro. Overigens is de subsidiepot voor tweedehands EV’s dit jaar 13 miljoen euro. De RVO verwacht dat het -net zoals vorig jaar- niet zo snel gaat met deze aanvragen.

Naast de subsidiepot vanuit de overheid zijn er nog meer financiële voordelen met betrekking tot elektrisch rijden. Allereerst betaal je bij aanschaf van een EV geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Deze belasting wordt meestal afgedragen als de auto (of motor) in kwestie voor het eerst op kenteken gezet wordt en wordt berekend als percentage van de nieuwprijs. Ook betalen EV-bestuurders geen wegenbelasting. Verder zijn er nog enkele lokale en Europese initiatieven om EV’s en laadpalen te subsidiëren. De bovengenoemde informatie gaat over particulieren, voor meer informatie voor ondernemers kun je hier klikken.

Vergelijkbare kosten

Paul De Waal, woordvoerder van BOVAG, vertelt dat de subsidiepot vanuit de overheid niet toereikend genoeg is. Wel zegt hij dat nieuwe regelingen bedenken om dat op te vangen ondoenlijk is: “Er zijn al de nodige regelingen. Nog meer zou een te sterk marktverstorend effect hebben, wat ons betreft”, aldus De Waal. Volgens hem zijn de kosten van een EV nu vergelijkbaar met die van een vergelijkbare diesel- of benzineauto. “De aanschafprijs is vaak wat hoger bij EV’s”, legt hij uit. “Hier staat tegenover dat de gebruikskosten vaak wat lager liggen dan hun meer traditionele concurrenten.”

(Bron: ANWB)

De Elektrisch Rijden Monitor 2020 van ANWB bevestigt wat De Waal vertelt. In de Monitor is te zien dat exclusief de aanschafsubsidie elektrisch rijden 0,6 cent per kilometer duurder is om te rijden. Als de financiële tegemoetkoming vanuit de overheid wordt meegerekend, daalt dit cijfer nog verder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *