Emissievrij tegen 2040. Dat is wat Europese truckfabrikanten willen
De grootste truckfabrikanten in Europa hebben met elkaar afgesproken dat alle vrachtwagens, die vanaf 2040 op de markt komen, emissievrij moeten kunnen rijden. De initiatiefnemers geven ook aan hierbij hulp van de overheid nodig te hebben. Volgens Ron Borsboom, directeur productontwikkeling bij DAF, zijn er meerdere oplossingen nodig: “Er is geen ‘one-size-fits-all’ oplossing voor mobiliteitsvraagstukken,” vertelt hij in een promotievideo.
Leestijd 2 minuten.
Bijna alle vrachtwagens die op dit moment op de weg rijden, rijden op diesel. Electric Vehicle (EV) vrachtwagens zijn nog zeldzaam vanwege de hoge kosten en lage efficiëntie.
“Wat DAF helpt, is dat we al langere tijd met de ontwikkeling van EV’s bezig zijn. Afgelopen herfst introduceerden wij bijvoorbeeld onze derde generatie CF Electric. Deze truck kan tweehonderd kilometer op een volle accu halen en rijdt nu rond bij klanten in Nederland en Duitsland. Ook voeren we op dit moment een uitgebreide veldtest uit met een hybride truck. Deze kan volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden en rijdt op de snelweg op zijn efficiënte dieselmotor”, vertelt Rutger Kerstiens, woordvoerder van DAF.
Truckfabrikanten zijn volgens de verklaring zeker bereid om te investeren in vrachtwagens. Dit moet volgens de ondertekenaars wel gepaard gaan met maatregelen vanuit de Europese overheden. Voorbeelden hiervan zijn CO2-beprijzing en meer plekken voor het opladen van accu’s of het tanken van waterstof.
CO2-reductie
“Vooral vrachtwagens in de stad hebben potentie voor emissievrij rijden. Deze trucks hoeven namelijk niet ver te rijden en zijn meestal niet zwaar beladen. Voor andere lichte vrachtwagens (die wel ver moeten reizen) is een hybride-aandrijflijn het handigst. In de stad rijd je elektrisch en op de snelweg op diesel”, vertelt Borsboom. Hij vervolgt: “Veel steden willen tegen 2025 helemaal geen uitstoot meer door vrachtwagens, dus veranderen moeten we sowieso wel. Het doel voor 2025 is dat alle nieuwe vrachtwagens vijftien procent minder CO2 uitstoten (ten opzichte van 2019, red.). In 2030 moet de uitstoot al met dertig procent gedaald zijn. Om al deze doelen te halen, moet over tien jaar twintig procent van onze trucks elektrisch zijn. Ons moederbedrijf Paccar werkt gelukkig samen met Shell en Toyota om elektrische- en waterstoftechnieken te verbeteren.”
Het akkoord werd bereikt onder de paraplu van ACEA, de belangenvereniging van autofabrikanten. De ondertekenaars van het akkoord zijn onder andere: DAF, MAN, Scania, Ford, Daimler en Volvo. Als er vanaf 2040 alleen nog EV-trucks verkocht worden is het mogelijk om binnen tien jaar een klimaatneutraal wagenpark te hebben.