Zo werkt de landelijke invoering van bodycams door Arriva
Na een succesvolle pilot met bodycams die Arriva aan het begin van dit jaar in Noord-Brabant startte, voert de vervoerder de camera’s nu ook in de rest van Nederland in. De proefperiode beviel volgens Arriva-woordvoerster Suzan van Beek: “Bij de pilot merkte wij dat de bodycams een preventief effect hebben en de-escalerend kunnen werken bij conflicten”.
De bodycams worden aan alle handhavers en controleurs van de vervoerder meegegeven en kunnen ingezet worden als een gesprek dreigt te escaleren. De toezichthouder in kwestie zal dan aangeven dat de bodycam wordt aangezet. Arriva stelt dat toezichthouders zelf de discretie moeten krijgen om te bepalen wanneer de camera aan moet.
In al zijn voertuigen heeft Arriva al een camerabeleid. “Dit beleid houdt in dat er strikte regels aan het terugkijken van beelden verbonden zijn”, vertelt Van Beek, ze vertelt verder dat: “Volgens ons protocol alleen bevoegde personen met een goede reden de beelden mogen terugkijken”. Ook kan de politie de beelden, met een vordering van de officier van justitie, de beelden terugkijken. De bodycams filmen continu in een soort stand-by mode. Dit betekent dat gemaakte beelden continu overschreven worden met nieuwe beelden. Pas als een toezichthouder de camera ‘activeert’ begint de opname. Zodra de opname begint haalt de camera ook het beeld van de twee voorafgaande minuten terug. Dit om er voor te zorgen dat er context gegeven kan worden aan bijvoorbeeld ongelukken of vechtpartijen.