CarCapitol – Hoe maak je autojournalistiek? (2)
In de vorige post had ik het over het ontstaan van het idee van Albert en ik. Ook had ik het over hoe we programma’s zijn gaan vergelijken en bepalen welke kant wij op wilden. In deze post vertel ik verder hoe we tot een naam, logo, doelgroep en format zijn gekomen. verder vertel ik over ons plan van aanpak.
We besluiten direct een bestand aan te maken met daarin onze vergelijkingen van autoprogramma’s. In dit bestand zetten we later zowel onze inspiratie als wel praktische informatie. Door deze grote hoeveelheid aan informatie besluiten wij ook direct maar verschillende onderdelen verschillende kleuren te geven, wel zo makkelijk.
Formats
We zijn tot drie formats gekomen die we nog later willen uitwerken. Om ze alle drie te doen voor deze assessments is helaas niet mogelijk vanwege andere projecten en daarom focussen we ons nu op ééntje.
- Infotainment
Bij dit format combineren we entertainment met journalistiek. Hierbij is informatie het doel en entertainment het middel.
We hebben hiervoor gekeken naar ‘The Grand Tour’. In dit programma worden eerst allerlei dingen uitgelegd en laten zien, over de Kia Stinger. Na een paar minuten wordt er een spel geïntroduceerd. Het lijkt alsof het spel los staat van de rest van het programma maar als je beter kijkt zie je dat dit helemaal niet zo is. Tijdens het spel gaat Jeremy Clarkson gewoon door met het delen van informatie terwijl je denkt dat er een spel gespeeld wordt. Dat hij dat doet in de vorm van een spel komt omdat men er vanuit gaat dat de kijker zich na een paar minuten gaat vervelen. Door de informatie in een andere vorm te gieten, nl. entertainment, zou de kijker geïnteresseerd blijven. Ook houdt het het programma toegankelijk.
Albert en ik willen het volgende onderwerp laten zien:
We willen laten zien wat voor een verschillende sportieve voertuigen je kan kopen voor ongeveer 4000 euro. Ik wil laten zien dat je een goedkope sportauto voor die prijs kan kopen, nl. mijn eigen auto. Albert wil laten zien dat hij een dure fiets voor dat geld kan kopen. Zijn moeder heeft ooit bij M5 ligfietsen in Middelburg een ligfiets gekocht. Die fiets kostte toen ongeveer 2000 euro. We vragen aan diezelfde winkel of we een exemplaar kunnen lenen voor journalistieke doeleinden als persfiets.
De pilot zal bestaan uit een paar minuten delen van informatie over onze auto’s. Daarna racen we vanuit het centrum van Middelburg naar Vlissingen. Dit is een route met verschillende wegen waar elk vervoersmiddel in zijn voordeel zal zijn, waarbij we verder gaan met het delen van informatie. We gaan uiteraard niet echt racen. Dat zou praktisch onhandig zijn. Er zouden dan namelijk twee cameraploegen tegelijk de weg op moeten. Daarnaast zou een race gevaarlijk zijn. In plaats daarvan scripten we een race. Zo kunnen we precies uitschrijven wie wint en welke dingen we over onze voertuigen zeggen. Met dit format zijn we al aan de slag gegaan.
2. Reviews
Dit format is het meest bekend. Een omschrijving van wat een goed review of een goede recensie is, vind je in het Basisboek Journalistiek:
”Recensie: In een recensie geef je een onderbouwde mening over een specifieke culturele uiting, zoals een game, film, boek, concert, restaurant, tentoonstelling, modecollectie, album of beautyproduct (of in ons geval een auto). Je maakt recensies om je publiek op de hoogte te houden van het culturele aanbod. Recensies geven ook praktische zin een leidraad aan het publiek: waar moeten ze hun tijd en geld aan besteden en wat kunnen ze beter aan zich voorbij laten gaan?
In een goede recensie doe je verslag van jouw ervaring en kom je vervolgens tot een waardeoordeel. Om dat oordeel gewicht te geven, verzamel je argumenten waarvan je weet of denkt dat ze voor jouw publiek belangrijk zijn. Recenseer je een film voor vijftienjarige scholieren, dan let je dus op andere zaken dan wanneer je dezelfde film voor senioren bespreekt. Je mag in een recensie je eigen mening geven, maar je moet wel op zoek naar geldige argumenten: argumenten die met het gerecenseerde te maken hebben en gewichtig genoeg zijn. Je kunt een film wel een onvoldoende geven als een bijrol vervuld wordt door een acteur die je niet leuk vindt of als de popcorn die avond niet lekker was, maar dat zal je publiek je niet in dank afnemen.” (blz. 91, 92 basisboek journalistiek)
Omdat het hier niet over autojournalistiek gaat is het handig om dit naar ons onderwerp te vertalen. En dat is eigenlijk niet zo heel moeilijk, omdat wat wij willen doen niet zo heel erg anders is dan hierboven staat vermeld. Wij willen ondervinden hoe een auto is, en daar informatie aan verbinden. Zodat de kijker weet welke informatie klopt en welke niet. Daarna adviseren we ons publiek om de auto wel of niet te kopen.
De drie formats zijn allemaal voor de (jonge) autoliefhebber. Het laatste format wil aan de hand van een recensie publiek interesseren in een product, een auto. De eerste twee formats willen ook de autoliefhebber wat leren over auto’s.
Als je kijkt naar hoe auto’s verkocht worden dan merk je dat reviews heel belangrijk zijn. Als een review heel positief is en dat goed kan onderbouwen is dat van grote waarde voor de autoverkoop. Bijna iedereen kijkt op internet om eerst informatie over een product te verzamelen. Zeker als het over een relatief duur product als een auto gaat. En dan kijken mensen niet naar één maar naar meerdere reviews. Welke? Meestal de reviews waar dingen op een begrijpelijke manier uitgelegd worden en waar onderbouwt wordt waarom ze een bepaald standpunt innemen.
Reviews zijn voor journalistieke autoprogramma’s heel belangrijk. En als je naar AutoWeek en CarWow kijkt zie je dat deze een koopadvies geven en de auto’s ook zelf verkopen. Daar verdienen ze hun geld mee. En dat kan goed omdat ze ook zelf content maken over auto’s. Dat doen andere autoverkoopsites niet of nauwelijks.
3. Combinatie actualiteit en geschiedenis
Bij dit format willen we een actueel onderwerp nemen en daar verdieping op aanbieden.
Je kan daarbij denken aan het feit dat je soms op social media eerder nieuws ziet dan je via de nieuwsplatforms te zien krijgt. Op zo’n moment voegt het nieuwsplatform niet veel meer toe. Mensen haken dan sneller af, want ze weten het al. Dit kan je doorbreken door meer in te gaan op de achtergrond van het nieuws. Dat heeft het internet niet laten zien. Die achtergrond of diepgang willen we ook toepassen in de autojournalistiek. Daarvoor hebben we twee mogelijke onderwerpen:
De politie gaat zijn vloot auto’s vernieuwen. Ze rijden al jaren in Volkswagens. Maar nu gaan ze over naar een ander merk: Mercedes. We willen de vraag ‘Hoe de nieuwe auto’s bevallen in vergelijking met de oude?’, ‘In welke auto’s reed de Nederlandse politie door de geschiedenis heen?’ en ‘In welke auto’s rijdt de politie in andere Westerse landen?’ behandelen.
Albert kwam verder ook nog met het idee om onderwerpen te gebruiken zoals de evolutie van het stuur. Dit is een leuk voorbeeld, maar er zijn talloze variaties hierop te bedenken.
Ons publiek
We beginnen met nadenken over ons publiek. Na wat brainstormen hebben we besloten dat we het programma voor jongeren en jongvolwassenen willen maken.
Er bestaan niet veel programma’s die focussen op onze doelgroep is ons opgevallen toen we de autoprogramma-analyse deden. Waarschijnlijk komt dat omdat autoprogrammamakers redeneren dat ouderen auto’s kopen en jongeren daar het geld (nog) niet voor hebben. Maar er zijn ook heel veel jongeren die een grote interesse in auto’s hebben en alles over auto’s willen weten. Gewoon omdat het leuk en interessant is. En omdat we eigenlijk zelf onze doelgroep zijn, zouden wij makkelijk met ze moeten kunnen communiceren. We denken dat er, in ieder geval in Nederland en Vlaanderen, een gat in de markt is voor een autoprogramma, dat gericht is op jongeren en jongvolwassenen. Maar omdat veel jongeren nog maar net komen kijken hebben ze niet altijd een uitgebreide (technische) voorkennis. Daarom is het handig daar af en toe dingen over uit te leggen. We verwachten dat onze doelgroep daar in geïnteresseerd is omdat ze in auto’s en/of autosport geïnteresseerd zijn.
De naam en het logo van ons autoprogramma
Albert en ik moesten een naam gaan uitkiezen voor ons autoprogramma. Een verzamelnaam voor onszelf, maar ook de naam van het Youtube-kanaal, email-adres en Instagram-account. De naam is dus erg belangrijk en moet lekker klinken. Ik had al een YouTube kanaal gemaakt met de naam CarCrashers, maar we kwamen er samen uit dat dat niet echt vertrouwen uitstraalt.Daarom zijn we om de tafel gaan zitten en zijn eerst eens gaan kijken naar wat er allemaal al bestond aan namen. Namen als Autovisie, AutoWeek, Top Gear, Fifth Gear, CarWow, The Grand Tour en Donut Media kwamen voorbij. Het viel ons meteen op dat de meeste namen bestonden uit twee delen waarvan er één deel gericht was op iets met auto’s (Auto, Car, Tour, Donut- dit is ook een beweging die je met de auto kan maken) en dat de andere helft gericht was op een gevoel, iets wat mensen zover moet krijgen om erop te klikken (Visie, Week, Wow).
Toen we dit zo herkend hadden gingen we
kijken of we daar zelf iets mee konden doen in een eigen naam. We gingen
brainstormen over verschillende namen. Er kwamen veel namen langs waaronder:
AutoAnders (dat klonk niet lekker achter elkaar), Automaten (dit vonden we een
leuke woordgrap die veel jongeren zou aanspreken maar we waren bang dat veel
mensen zouden denken dat we het alleen maar over auto’s met automaten zouden
gaan hebben, dus die naam kon ook niet)
Omdat we besloten hadden voor een zo breed mogelijk publiek te gaan hadden we
besloten in het Nederlands te presenteren met een Engelse YouTube ondertiteling
eronder. Zo hopen we een internationaal publiek te bereiken. Een Engelse naam zou
dan erg handig zijn. Daarom besloten we om voor de naam ”CarCapitol” te
gaan. Het is Engels, heeft ”car”in de naam en ”capitol” is
Engels voor hoofdstad. De hoofdstad is in een land een verzamelpunt van
allerlei mensen en informatie. Wij willen binnen de autowereld ook graag een
verzamelpunt van mensen en informatie worden.
En zo hadden we daar het plan van aanpak, het publiek, het format en de naam. Bij een goede naam hoort een goed logo. Ik had zelf al een logo gemaakt en was daar zeer trots op (hieronder).
Uiteindelijk kreeg Albert mij toch zover dat we een nieuw logo nodig hadden en we vroegen Richenne om hulp. Zij heeft daarna dit prachtige ontwerp in elkaar gezet: